MMBCN » La col·lecció » Mobiliari

Mobiliari

Joan Busquets i Jané, Arquimesa

Joan Busquets i Jané, Arquimesa

Un dels valors de la col·lecció del Museu són els fons de mobiliari, que resumeixen a la perfecció els ideals burgesos de l’època, a més de mostrar l’exuberant decoració interior de les cases emblemàtiques de la ciutat. Les nombroses peces que conté la col·lecció estan dividides en tres espais: la Sala Busquets, la Sala Homar i la Sala Gaudí. Aquestes sales exhibeixen dissenys dels tallers artesanals més prestigiosos de la Barcelona modernista, els models de la qual van tenir un èxit sense precedents entre els membres de la societat del moment.

Moltes d’aquestes peces, des de grans arquimeses o armaris fins a delicades taules de centre o miralls, formaven part d’edificis tan significatius com la Casa Batlló, la Casa Lleó Morera, la Casa Fargas o la desapareguda Casa Trinxet. Constitueixen un símbol de comunió entre l’originalitat i la creativitat del disseny de l’artista, d’una banda, i les noves tècniques que els tallers de la ciutat van desenvolupar seguint l’exemple modernista tant europeu com en fusió amb les tradicions populars catalanes, de l’altra.

Gaspar Homar Mezquida, Plafó decoratiu

Gaspar Homar Mezquida, Plafó decoratiu

La Sala Gaudí aglutina una sèrie de mobles que el genial arquitecte Antoni Gaudí va dissenyar seguint els conceptes de funcionalitat i ergonomia en els quals va basar els seus estudis. Molts d’aquests dissenys decoraven els edificis que ell mateix havia projectat, com el mobiliari de la Casa Batlló, la Casa Milà (La Pedrera) i la Casa Calvet, i petites peces d’arts decoratives de gran originalitat. La Sala Busquets, per la seva banda, reuneix una sèrie de mobles amb el segell de la Casa Busquets, de gran èxit entre la burgesia catalana del moment. Aquest espai acull sobretot dissenys de Joan Busquets, un dels membres més prolífics d’aquesta saga familiar dedicada a la talla en fusta i la marqueteria. La Sala Homar resumeix la concepció del modernisme de Gaspar Homar, el taller del qual va gaudir de gran prosperitat; les seves peces tradueixen una perfecta simbiosi entre les línies més purament modernistes, la influència de l’art medieval i trets de la cultura popular.

Antoni Gaudí i Cornet, Sofà de la Casa Batlló

Antoni Gaudí i Cornet, Sofà de la Casa Batlló

 

Compartir a
Instagram