MMBCN » Blog

PRIMAVERA A “MÚSICA AL MUSEU”

Nou cicle de Primavera de “Música al Museu”. Reserveu ja, que s’acaben les localitats!!!!

Dijous 12 d’abril,  a les 20h: Cotton Roots

Dijous 10 de maig,  a les 20h: Dúo Helios

Dijous 14 de juny,  a les 20h: Paulinho Lêmos

ÚLTIMA SESSIÓ D’HIVERN DE “MÚSICA AL MUSEU”: NÉSTOR EIDLER

El 31 de març Néstor Eidler, amb Ángel Jesús López, personalitzarà la última sessió de Música al Museu. Us deixem un tast dels assajos:

CODORNIU I SEÑORÍO DE MONTANERA A LA GALA DE LA NOVA COL·LECCIÓ

El Museu del Modernisme Català celebra el segon aniversari del museu i renova la col·lecció permanent amb gairebé vint obres inèdites. Codorníu, una empresa amb cinc segles d’història que des de 1898 va deixar patent la seva vinculació amb el món de la cultura, quan Manel Raventós va convocar un concurs de cartells en el qual van participar artistes de la categoria de Casas, Utrillo, Tubilla i Junyent . Enguany el seu compromís segueix essent efectiu patrocinant la gala de la nova col·lecció permanent del museu.

Presència de Codorniu a la gala de presentació de la nova col·lecció permanent. © PixVIP

Els assistens a la gala van poder degustar un cava Reina Maria Cristina, cava que rendeix homenatge a la Reina Regent Maria Cristina, qui va concedir el títol de “Proveïdor de la Reial Casa” el 1897. El 2010, any de la inauguració del MMCat, es rellança el primer cava blanc elaborat amb varietat negra Pinot Noir.

Jordi Bonet, director de les obres de la Sagrada Família, interessat per les explicacions de Gabriel Pinós. © PixVIP
Fernando Pinós i María Guirao conversant amb Pilar Vélez, Daniel Giralt-Miracle i Jordi Bonet (d’esquenes). © PixVIP

Tanmateix Señorío  de Montanera va oferir als convidats uns excel·lents pernils. Les qualitats del pernil inèric de Señorío de Montanera són úniques per la sevapresència-peülla negra o lleugerament veteada, canya molt fina, forma allargada, tallserrà en V, greix de cobertura groguenca i exsudats naturals de floridures-, tall-ambcolor vermell intens, greix intramuscular molt envetada i gairebé transparent-,aroma-intens i penetrant-i sabor-sucós, rodó, permanent, lleugerament salat i ambtocs dolços-, l’han fet mereixedor de fama universal.

Els invitats degusten les delícies de Señorío de Montanera. © PixVIP

Señorío de Montanera inicia la seva activitat el 1992, elaborant productes artesanalment, seleccionats, controlats i garantits per la prestigiosa D. O. “Dehesa de Extremadura”.

Imatge del tall del pernil. © PixVIP

NOVA COL·LECCIÓ PERMANENT (2012)

Fernando Pinós i Maria Guirao, presidents del Museu del Modernisme Català, presenten les nova col?lecció permanent. Els presidents han anat destapant una a una les noves adquiciones del museu, que es presenten a la gala especial del 22 de març.

Laureà Barrau “Apedaçant les xarxes” 1905

La majoria d’aquestes vint obres inèdites han reemplaçat a altres que es deixaran d’exhibir durant un període de temps indeterminat. Encara que els visitants i fans del museu a les xarxes socials han pogut votar i salvar l’obra de Ramon Borrell “La primera feina”.

Ramon Borrell “La primera feina” Cap al 1907

La família Pinós Guirao ha comentat aspectes i anècdotes relacionades amb la història de les obres presentades i han manifestat el seu interès a presentar una col·lecció viva, facilitant al visitant la seva implicació en la presa de decisions, com “Salva una obra de l’MMCat”, comentada anteriorment .

En aquesta nova col?lecció s’han presentat obres de Ricardo Brugada, Joan Busquets, Ramon Casas, Gaspar Homar, Arcadi Mas i Fontdevila, els joiers i orfebres Masriera, Joaquim Mir i Francesc Vidal.

Gaspar Homar “Escó” Cap al  1905

D’aquesta selecció destaca una espectacular arquilla-­?capella de la casa Busquets, amb esmalts dels germans Masriera. El mecanisme d’obertura també és digne d’admirar.

Els Masriera no havien estat presents al MMCat fins avui i també s’han presentat uns magnífics canelobres i un cofre d’una important colònia tèxtil.

Canelobre dels Germans Masriera. Cap al 1903

Francesc Vidal també és present per partida doble, ambdues obres realitzades en cloisonné, la primera és una taula de centre el sobre és una explosió de color amb les diminutes boletes de

vidre i el segon és un plat que decorava la planta principal de la Casa Batlló , dissenyada per Antoni Gaudí.

La nova col·?lecció es completa amb magnífics treballs en mobiliari de Gaspar Homar, dels que ressalta el treball en marqueteria, un oli de Joaquim Mir del pati de casa seva, a Vilanova i una obra de l’estada a Roma ? premiat amb la “Beca Fortuny “per l’Ajuntament de Barcelona ­? de Mas i Fontdevila, considerada una de les tres obres de referència de l’artista i que servirà com a punt de partida per a no poques obres de similar temàtica d’un dels fundadors de l’Escola luminista de Sitges.

 

ELS VISITANTS SALVEN “LA PRIMERA FEINA” DE RAMON BORRELL

Amb motiu del segon aniversari del museu, els visitants presencials i els fans a facebook i twitter han pogut votar l’obra més estimada perqué aquesta es continui exhibint a la nova col·lecció permanent. Finalment, la més votada amb gairebé el 54% dels vots ha sigut “La primera feina” de Ramon Borrell.

Ramon Borrell. La primera feina. Barcelona, 1907

JOIES DEL MODERNISME CATALÀ

Fa molt poc Enciclopèdia Catalana ha publicat el llibre de gran format Joies del Modernisme Català, dirigit pel Dr. Francesc Fontbona. Les Joies del Modernisme Català recull en un sol volum de gran format una àmplia selecció d’edificis modernistes catalans –de Gaudí, Domènech i Montaner, Vilaseca, Gallissà, Puig i Cadafalch, Sagnier, Falqués, Granell, Rubió i Bellver, Jujol, Soler i March, els Bassegoda, Millàs, Muncunill, Raspall, Balcells, Martinell, Masó-, per donar una aproximació sintètica a les seves característiques i el seu valor, i aportar una tria d’imatges fotogràfiques que permetin veure’n els seus aspectes més destacats i bells.

A través dels edificis, Les Joies del Modernisme Català és una aproximació suficient al conjunt de l’art modernista. Les arts aplicades tenen un paper que fins aleshores no havia estat tan creatiu a casa nostra: hi ha ceràmica, mosaic, vitrall, forja, esgrafiat… i molta escultura –molt sovint d’Eusebi Arnau- integrada a l’arquitectura. Moltes d’aquelles cases varen ser moblades sota les directrius de l’arquitecte mateix o de qui les va encarregar, i en aquest cas a cada fitxa s’hi inclouen referències gràfiques i de text d’aquells mobles –d’Homar, Busquets o el mateix Gaudí-, encara que amb els anys hagin deixat de ser físicament a l’edifici pel qual va ser dissenyats.

Igualment els grans pintors de l’època –Casas, Rusiñol, Mir, Riquer, Joan Llimona, Brull, Clapés, Graner, Gual, Masriera i tants més- varen fer les seves obres principals vinculades a moltes d’aquelles cases o a les institucions creades en aquell moment. Així al Palau de la Música, els Quatre Gats, el Cau Ferrat, i tants altres llocs, a part del seu interès arquitectònic, contenen obres magnífiques del Modernisme pictòric o escultòric –Josep Llimona, Blay, Clarassó, el jove Gargallo- que també apareixen al llibre per a donar una visió més completa del que són en realitat Les joies del Modernisme Català.

El Modernisme va ser un fenomen burgès, i per tant apareix sobretot als grans nuclis urbans o d’estiueig.  Al llibre però s’ha volgut evitar que el pes de Barcelona eclipsés la presència de Modernisme a la resta de Catalunya, i així s’ha tingut cura d’introduir en la selecció elements modernistes igualment importants de Sitges, Reus, Terrassa, Girona, el Camp de Tarragona, de cementiris, i de molts altres nuclis que contenen també representacions substancials del Modernisme.

De la mateixa manera els museus que contenen col·leccions modernistes significatives també tenen al llibre una presencia positiva, que dona el pretext per a reproduir una antologia d’obres modernistes no arquitectòniques que completin el panorama d’aquell moviment artístic i cultural únic en la història de la cultura catalana.

Alguns cops els arquitectes modernistes catalans foren contractats fora de Catalunya –a València, Comillas, Madrid, Terol, Lleó, Melilla, Amèrica Llatina…-, i algunes de les realitzacions que varen fer fora de casa també s’han inclòs al llibre, com s’hi ha inclòs una antologia de pintures –d’Anglada Camarasa, Sert, Casas, Rusiñol- o escultures modernistes catalanes que pertanyen a museus o institucions internacionals.

ISBN: 978844122087-4

Col·lecció Grans Obres d’Enciclopèdia Catalana

28 x 38 cm

456 pàgines

250 fotografies

SALVA UNA OBRA DEL MMCat (2012)

Amb motiu del segon aniversari del MMCat, es renovarà parcialment la col·lecció permanent amb noves adquisicions i donacions, de manera que algunes obres deixaran de ser exhibides en un període de temps indeterminat.

El MMCAT desitja que el visitant participi activament en aquestes decisions, d’aquesta manera tant els visitants presencials com els fans de la pàgina de Facebook poden votar l’obra més estimada perquè se segueixi mostrant en la nova col·lecció permanent. Tanmateix tots els participants entraran en el sorteig d’una invitació doble per a la Gala del 2n Aniversari, a la qual es podrà assistir per estricta invitació.

La data límit per participar és el 15 de març de 2012, al dia següent es farà públic el nom dels guanyadors del sorteig: Visitant i fan de Facebook.

Les obres que el visitant pot salvar són les següents:

 

Hermen Anglada CamarasaMare Gitana en un mercat. París, 1903

Ramon Borrell. La primera faena. Barcelona, 1907

Lambert EscalerEl petó perdut d’hivern. Circa 1904

Gaspar HomarSant Jordi. Circa 1907

Eliseu Meifrén. Cadaqués. Circa 1910


 

LA FLAUTA MÀGICA

Barcelona, 24 desembre 2011. Amb motiu de la celebració de les Festes de Nadal, us convidem a gaudir d’un espectacle per a tota la família!
Amb l’entrada del Museu del Modernisme Català els dies 27 i 28 de desembre podreu gaudir de la invitació per l’espectacle LA FLAUTA MÀGICA, que es representarà els mateixos dies a les 17:30.


L’estrena de La Flauta Màgica va suposar un enorme èxit de públic al seu compositor W.A. Mozart. Per aquest motiu, amb el propòsit d’arribar a encara més audiència, va transcriure els moments més representatius de l’obra per a la formació cambrística de dos violins, una petita gran obra que ens ofereix AMBÀNIMA. Aquest taller ens dóna l’oportunitat de conèixer de forma divertida i amena el món de la música i l’òpera

Entrada: Adults (10€) Nens (5€)
Duració: 45 minuts
Cal fer una reserva prèvia al 932 722 896 o mmcat@mmbcn.cat
Places limitades.

ANTIQUARIATO

El número de desembre de la revista italiana Antiquariato de l’Editoriale Giorgio Mondadori, dedica un reportatge al Modernisme Català, amb fotografies de les obres del Museu del Modernisme Català. L’article de Maria Luisa Magagnoli es titula Rivoluzione catalana. Il Modernismo (La revolució catalana: El Modernisme) sis pàgines dedicades al moviment. Al mateix article hi ha un resum de l’entrevista efectuada a María Guirao, presidenta del MMCat, i fa referència als artistes més emblematics del nostre estil: Antoni Gaudí, Gaspar Homar, Domènech i Montaner, Joan Busquets, Joaquim Mir i un llarg etcètera.

BONES FESTES AMB EL TR3SC I CODORNIU

Amb motiu de les festes de Nadal una seixantena de socis van gaudir d’una visita guiada i van degustar una copa d’un Reina Maria Cristina de Codorniu, un excepcional cava de 2008 que rendeix homenatge a la Reina Regent Maria Cristina, qui va concedir el títol de “Proveïdor de la Reial Casa” el 1897.

Les places d’aquesta visita guiada exclusiva per als socis del Club Tr3sc es van exhaurir en pocs minuts. Animeu-vos a visitar el museu ja que només falten 3 mesos per renovar la col·lecció permanent!!!

Esther Garcia amb el primer grup de socis

Gabriel Pinós durant la introducció de l’origen del museu