Col·laboració amb l’Escola Massana
Des de l’Escola Massana treballem per acostar els alumnes a la realitat de l’àmbit artístic i professional dels vuit cicles formatius de grau superior que impartim. És per aquest motiu que, en el cas del cicle de Projectes i Direcció d’Obres de Decoració i des de l’assignatura d’Història de l’interiorisme, vam veure en la col·laboració amb el Museu del Modernisme de Barcelona una oportunitat perquè els alumnes poguessin conèixer un dels registres de les competències del seu perfil laboral: reconèixer i referenciar una peça històrica. Un dels textos redactats, en el marc d’aquesta col·laboració, el signa l’Albert Iglesias, qui compta amb un bagatge acadèmic molt complet ja que, a banda de ser alumne de Disseny d’interiors, també ha cursat el cicle de Tècniques escultòriques. Així que, des d’aquestes línies, agraïm la predisposició del museu i celebrem la tria d’una ressenya d’una peça molt singular atribuïda a Joan Busquets, la magnificència de la qual va despertar l’interès de l’Albert i esperem que també el dels lectors.
Isabel Graupera Gargallo
Coordinadora CFAS | Escola Massana
EL MIRALL SOSTINGUT
Aquest text pretén catalogar, contextualitzar, analitzar i aprofundir en una obra del modernisme català de principis del s. XX, una peça singular amb entitat i caràcter propis, que destaca per la seva opulència, combinació, ritme i organicitat.
Atribuït a Joan Busquets i Jané (Barcelona, 1874 – 1949)
MIRALL – JARDINERA, cap al 1905
280 x 115 x 40 cm Fusta daurada amb or fi
Museu del Modernisme de Barcelona
CONTEXT
A finals del segle XIX i a principis del segle XX, les arts decoratives i el disseny experimenten una profunda transformació impulsada pel procés d’industrialització. L’aspiració, però, del fundador d’Arts and Crafts, William Morris, d’integrar l’art i la decoració en un tot, va fer entendre a la indústria que els objectes no podien imitar més el passat, sinó que havien d’harmonitzar els materials, la forma i l’ús des de la concepció d’una nova realitat social i cultural. Aquest fet va suposar, també, la dissolució de la discriminació cap a les arts decoratives, considerades menors, respecte a l’art tradicional.
Aquesta obra de mobiliari es planteja i executa en plena etapa modernista del decorador i dissenyador Busquets i té la influència de Louis Majorelle, que tenia un gust especial pels motius naturalistes de flora i fauna.
Villa Majorelle, Nancy. Art nouveau francès:
Sala d’estar
Detall ornaments de forja exteriors
ANÀLISI
Elements:
-Florals: La Kèntia, que neix de la base de l’estructura i culmina com l’element amb més altura per la part superior esquerra, i la parra, que s’enfila tímidament per la part oposada fins a mitjana alçada.
-Zoomòrfics: Tres tortugues amb la funció de peus de la base treballada en bronze de manera orgànica, expressiva, com si fos la superfície del mar turbulent per l’acció constant del vent. Únics elements decoratius acabats amb una pàtina pavonada i no daurats.
-Mitològics: Dracs-gàrgoles. Els dos inferiors que abracen la copinya tenen una anatomia treballada realista figurativa tot i tractar-se d’éssers mitològics. Es diferencien, sobretot, amb les cues, ja que la de l’esquerra es recaragola pel tronc de la Kèntia que s’alça al mateix costat i és de dimensions considerablement majors que la de la dreta, senzilla, petita i recaragolada en tendència espiral.
No obstant això, la superior, que sustenta el mirall començant des de la part esquerra, ocultant-se per darrere i sortint per la cantonada dreta, té unes formes més allargades, amb volutes que representen el mateix coll de l’animal, estilitzades.
-Marins: La semicopinya-jardinera. Apareix seccionada per la meitat, recolzada en la base i amb un umbus (cantonada exterior on, per dintre, mitjançant un lligament, s’ajunten les dues conquilles i s’articulen) forçament exagerat amb forma de voluta recaragolada i ornamentació floral flamígera que s’alça davant la cantonada dreta inferior.
Mirall:
Vertical, de forma allargada, rectangular, parteix de sobre de la semicopinya-jardinera i acaba amb forma d’arc conopial, del gòtic flamíger/tardà. Això, l’estilitza i li aporta un caràcter exòtic que combina a la perfecció amb els altres elements daurats i recaragolats, la línia recta únicament no cohesionaria els dos components. D’aquesta manera els aconegueix fusionar.
CONCLUSIONS
Tot i la seva harmonia, tant en la disposició dels elements com en el ritme de les formes, després de l’estudi al detall de la peça, s’ha reflexionat sobre alguns elements i n’han sorgit possibles matisos que, tal vegada, podrien cohesionar del tot l’obra.
Per exemple, si el mirall arribés fins al fons de la semicopinya-jardinera, s’aconseguiria l’efecte de reflex i duplicació de la forma de manera molt més clara i efectiva, en la seva totalitat. També, les tortugues de la base, tal vegada, no estan en sintonia amb el llenguatge global, opulent i fantasiós.
I per acabar, la cua del drac inferior esquerra es pretén representar recaragolada al tronc de la Kèntia, no obstant això, no està resolta de manera versemblant, està seccionada i perd la sensació de continuïtat, compressió i unitat amb la treballada anatomia restant.
ALBERT IGLESIAS AULET
Deixa un comentari Cancel·la les respostes
Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada
Search
-
Recent Posts
Categories
Archives
- Febrer 2020
- Octubre 2019
- Juny 2019
- Maig 2019
- Març 2019
- Novembre 2018
- Gener 2016
- Febrer 2015
- Octubre 2014
- Setembre 2014
- Juny 2014
- Desembre 2013
- Novembre 2013
- Octubre 2013
- Juliol 2013
- Juny 2013
- Maig 2013
- Abril 2013
- Març 2013
- Febrer 2013
- Desembre 2012
- Novembre 2012
- Octubre 2012
- Juny 2012
- Abril 2012
- Febrer 2012
- Gener 2012
- Desembre 2011
- Novembre 2011
- Octubre 2011
- Setembre 2011
- Juliol 2011
- Juny 2011
- Maig 2011
- Abril 2011
- Març 2011
- Febrer 2011
- Gener 2011
- Setembre 2010
- Juliol 2010
- Juny 2010
- Maig 2010
- Abril 2010
- Juny 2009
Etiquetes
Actividad familiar Activitats Adrià Gual AmbÀnima Antoni Gaudí Beli Artigas Bicicletada Modernista CaixaForum Casa Milà Codorniu Conferències Cotton Roots Dia internacional dels museus Duo Zoco Dúo Helios Ekaterina Záytseva Eliseu Meifrén Elle Decor Enciclopèdia Catalana Exposicions Fernando Pinós FOULARDS DE SEDA Francesc Fontbona Gaspar Homar Gaudí Isabel Coll Lambert Escaler La Pedrera Llibres MNAC Modernisme Català Música música al museu Notícies Pasqual Maragall Paulinho Lêmos Premsa Ramon Borrell Ramon Casas Recomanem Sagnier Tallers Teresa-M. Sala Tr3sc ÚLTIMS DIES